Reengineering

Czym jest reengineering?

Reengineering polega na wprowadzeniu radykalnych i gruntownych zmian w procesach biznesowych firmy. Celem reengineeringu jest znacząca poprawa efektywności jej działania oraz redukcja kosztów. Autorem tej koncepcji jest Michael M. Hammer, który w 1990 r. opublikował ją w Harvard Business Review. W 1993 r. wraz z Jamesem A. Champy szerzej omówił ją w książce „Re-engineering the corporation: A manifesto for business revolution”, która sprzedała się w ponad 2,5 mln egzemplarzy.

Reengineering polega na fundamentalnej analizie i radykalnej zmianie procesów w firmie. Zmiana ta ma doprowadzić do znaczącej poprawy osiąganych wyników w danym obszarze. Może dotyczyć np. ponoszonych kosztów, jakości procesu obsługi klientów, czy szybkości realizowania zamówień. Jego wdrożenie w przedsiębiorstwie zawsze zaczyna się od wnikliwego przyjrzenia się aktualnemu przebiegowi danego procesu i rozważeniu jak można go zmodyfikować, aby był bardziej efektywny. Następnym krokiem jest jego całkowite przeprojektowanie oparte o wnioski wyciągnięte podczas pierwszego etapu. Po wdrożeniu nowych rozwiązań zwykle następuje drastyczna poprawa procesu.

Reengineering powinien przynosić zmianę na poziomie 25%. Osiągnięcie zmian na mniejszą skalę jest możliwe bowiem dzięki zwykłym modyfikacjom, niewielkim usprawnieniom czy wprowadzeniu innowacji.