Analityk biznesowy

Analityk biznesowy – zawód przyszłości.

Czy analityk biznesowy to zawód przyszłości? Odpowiedź wydaje się oczywista. Ilość informacji, jakie powstają każdego dnia na świecie, jest ogromna. Wszyscy jesteśmy nimi bombardowani ze wszystkich stron. W wyniku tego często tracimy zdolność do segregowania, filtrowania i wyciągania potrzebnych wniosków z danych, które do nas docierają. Umiejętność ta nazywana jest analitycznym myśleniem i jest w ostatnich latach jedną z najbardziej pożądanych cech u pracowników. Pozwala ona bowiem na utrzymanie równowagi psychicznej, świadome podejmowanie decyzji oraz zapewnia odporność na różnego rodzaju manipulacje marketingowe.

Analityk biznesowy jest w firmie osobą odpowiedzialną za definiowanie potrzeb biznesowych zainteresowanych stron. Celem działań, które prowadzi, jest znalezienie rozwiązań problemów biznesowych. Dzięki jego wsparciu projekty realizowane są szybciej, a nieprawidłowości w ich wykonywaniu jest znacznie mniej. Działania analityka pozwalają także oszczędzać fundusze, którymi dysponuje firma oraz usprawnić komunikację wewnętrzną. Analityk biznesowy ułatwia zarządowi firmy podejmowanie najważniejszych decyzji biznesowych i sprawia, że są one znacznie bardziej trafne, ponieważ oparte są przede wszystkim o rzetelną analizę dostępnych danych dotyczących wielu różnych czynników wpływających na prace i rozwój firmy.

Z danych dotyczących rynku pracy wyraźnie widać rosnące zapotrzebowanie na stanowiska analityk biznesowy. To ważna informacja dla osób młodych, które dopiero poszukują swojej ścieżki kariery zawodowej. Aby jednak rozpocząć parce w tym zawodzie trzeba mieć pewne predyspozycje. Najważniejszą z nich jest umiejętność analitycznego myślenia. Jedną z głównych cech, którą powinien mieć analityk biznesowy, musi być dociekliwość i ciekawość, a także zdolność do abstrakcyjnego myślenia. Pozwala to łączyć ze sobą fakty, przewidywać i rozważać różne możliwe warianty zdarzeń. Osoba planująca swoją przyszłość w tym zawodzie powinna być także odporna na stres oraz mieć wysokie umiejętności komunikacji z osobami postawionymi na różnych szczeblach firmie.