Skalowanie biznesu

Czym jest skalowanie biznesu

Skalowanie biznesu oznacza możliwość powiększania skali działania firmy, czyli jej rozrastania w wielu płaszczyznach. To jeden z najskuteczniejszych sposobów na rozwój firmy, który pozwala wprowadzić firmę na nowe rynki i osiągać wyższe przychody.

Skalowanie biznesu zależy od możliwości zastosowania dźwigni operacyjnej. Odzwierciedla ona zmianę zysków firmy w stosunku do zmiany wielkości przychodów. Jej efekt uzależniony jest przede wszystkim do struktury kosztów stałych i zmiennych przedsiębiorstwa. Kluczowe znaczenie mają tu koszty stałe. Im większy ich udział we wszystkich kosztach, tym większa będzie siła dźwigni operacyjnej. Koszty zmienne są natomiast bezpośrednio powiązane z osiąganymi przychodami. Oznacza to, że wzrost przychodów zawsze powoduje wzrost kosztów zmiennych. Zysk wzrasta dynamicznie po przekroczeniu progu rentowności, czyli momentu, w których przychody pokrywają wszystkie koszty.

Dzięki skalowaniu biznesu możliwe jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży bez zwiększania podstawowych kosztów operacyjnych, czyli głównie kosztów stałych. Na jego przebieg wpływają zarówno czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Do wewnętrznych zaliczamy przede wszystkim strategię rozwoju przyjętą przez osoby zarządzające firmą, efektywne procesy i skuteczne procedury wewnętrzne. Czynniki zewnętrzne to natomiast wielkość rynku docelowego, faza jego rozwoju czy poziom konkurencji.